Nobelprisglädjen

Vi har glömt prata om att Alice Munro vann Nobelpriset i litteratur! Jag satt spänt i min säng med datorn i knät och ett hjärta som år efter år börjar banka hysteriskt där kring fem minuter i ett. Peter Englund kliver ut, gör en ganska torftig insats men ändå - när han säger Alice Munros namn skrattar jag av glädje. Det hysteriska bankandet byts ut mot strålande solsken i hjärtat. Jag flyger ner på golvet, lyfter på en av mina bokhögar och säger "kolla Jonathan, det här är första gången jag faktiskt ÄGT en bok av nobelpristagren i förväg!!!". Det är en extremt creddig känsla i en nobelgalen flickas liv. Alice Munro har ju verkligen varit en himla stor nobelönskan för migsen Tranströmer vann men jag trodde verkligen inte att nobelönskningar slog in mer än en gång per livstid. Eller möjligen att nobelönskningarna slog in ungefär en gång varje decennium. Max. Men här sitter jag nu. För andra gången på tre år och kan vara genuint glad över priset, istället för att känna den där väckta nyfikenheten inför ett nytt författarskap (vilket i och för sig inte är så dumt det heller). Jag är så glad över att Akademien klev några steg ut ur sin patriarkala otillgänglighetsgrotta och valde en kvinna som alla kan läsa. Det är verkligen extremt ovanligt att nobelpristagarna går att läsa i skolklasser t.ex. på grund av det otillgängliga språket eller så. Munro är inte en sån och det är verkligen skönt när Akademien låter lite nya fläktar fläkta. Dock ställer jag mig frågan varför de ska envisas med att dela ut priset till författare först när de verkligen börjar närma sig livets slut. Vore det inte trevlig att nån gång ge priset till någon som orkar med? Jag tror verkligen inte på att författarna måste bli åttio för att vara värdig. Trams trams trams. Jag är i alla fall jättejättejättenöjd med årets pris men till resten av alla nobelprisutdelarna vill jag säga - SERRI VAR ÄR BRUDARNA? Det är sannerligen inte bara Akademien som för det mesta håller sig i superpatriarkala grottor. Skärpning Sverige, året är 2013. 

Kommentarer
Postat av: Cathrine

Vilka andra kvinnor tycker du bör vinna priset??

Svar: Mmm, where to start? Nämen, Joyce Carol Oates känns väl som ett uppenbart svar men ja, hon känns som en mycket självklar kandidat eftersom hela hennes författarskap (okej jag har ju läst långtifrån allt men har fått den uppfattningen ändå) håller en hög litterär klass och dessutom skildrar intressanta kvinnoöden (kanske inte alltid men ja ofta). Detsamma gäller Margaret Atwood. Henne har jag läst väldigt lite av men min uppfattning är att även hon tycks hålla nobelklass. Sen är ju frågan om vem som borde få priset så himla subjektivt så egentligen vill jag spotta ur mig alla kvinnliga författare jag älskar men jag vet ju att det inte riktigt är så enkelt. Ibland tänker jag att Märta Tikkannen skulle förtjäna priset men jag är inte helt säker på att jag tror på det, rent akademimässigt. Men personligen så skär Märta Tikkannens författarskap så djupt i mig hela tiden för att hennes språk är som nålar fyllda med sorg. Åtminstone det jag läst. Ibland är ju nålarna av en annan karaktär. Sen tänker jag att när Silvia Avallone har skaffat sig en redig bibliografi kommer hon vara en självklar kandidat till priset. Detsamma tänker jag gäller Sofi Oksanen på vissa sätt. Eller ja, på många sätt. Det här är så himla svårt. Sen är jag verkligen den första att erkänna att även jag läser alldeles för lite kvinnliga författarskap och därför har bättre koll på männen men jag jobbar aktivt på att förbättra mig på det planet. Is this making any sense? Det känns inte riktigt så men ja. Sen vill jag att kvinnor ska vinna andra nobelpriser än det i litteratur också. För allvarligt talat, hur många Lise Meitner ska vi behöva stå ut med?
Denise

2013-10-21 @ 08:00:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0