Folkdräkten

Sen jag gick kanske första året på gymnasiet så har jag, varje år, i maj och juni börjat drömma om en folkdräkt. Jag har googlat, kollat på blocket och annat men det har aldrig liksom blivit av. I år dock så hittade jag en folkdräkt på tradera som jag budade på och vann! En regning plugghysterisk dag tog jag en omväg hem från skolan och hämtade den. Den är världens finaste med så vacker grön väst, handvävt tyg till kjolen och fina handbroderade mönster på förklädet. Den var dock för stor samt för kort (egentligen).
Det ena problemet var ganska lätt och åtgärda. Jag tillbringade en kväll med att sprätta upp foder och kantband för att sy in västen och sprättade loss kjolen från västen för att kunna sy in den. Det tog sin lilla kväll men det var det värt, så klart. Längden var svårare att åtgärda eftersom den inte hade mer än kanske en centimeters fåll. Först var jag förtvivlad - har hade jag lagt en massa pengar på något som sedan var för kort. Så jag hade en insydd kjol och en insydd väst som hängde på galgen och en lite besviken Denise. Sen har jag nålat ihop delarna fram och tillbaka under veckan och bara försökt vänja mig.... liksom. Herregud, grejen med en folkdräkt är ju att den är min!! Jag måste ju få göra som jag vill! Plus det är verkligen ett livsprojekt så den längre kjolen kan jag ju fixa med tiden. Men här och nu!! Måste jag ju ba' njuta av att den är i mina ägor. Så vaknade jag imorse och tänkte "Jag måste ha folkdräkten på nationaldagsfirandet i stan!!". Sömndrucken satte jag mig vid symaskinen och sydde ihop västen och kjolen. Sen tillbringade jag några timmar i den idag och det kändes!!!! så!!!!!! bra!!!!!! trots kjollängd osv. Jag älskar den. Verkligen. Så ja, därav detta långa inlägg. Egentligen tänkte jag ba' skriva detta för att kunna skicka in detta till sypeppen men det blev mer en livshistoria. Nåja. Detta var mitt sypeppiga. Det blev bra. Den sitter hur fint som helst och folk stannade mig på stan för att berömma min fina folkdräkt :')

Kommentarer
Postat av: Sabina

Vilken fin folkdräkt! Jag tycker att alla färgerna är så fina tillsammans och jag tycker att längden passar dig perfekt! :)

Svar: tack fina!!!
Denise

2015-06-06 @ 19:32:14
URL: http://kjolhelaveckan.blogg.se
Postat av: Alexandra

Shit va coolt! Den ser väldigt fin ut på dig. Jag passar inte i folkdräkt alls ;)

Svar: ååh tack! jag har drömt om denna så länge haha :)
Denise

2015-06-07 @ 17:07:40
URL: http://igottsallskap.com/
Postat av: Alicia

Guu vad härlig den är, och vad fint att du blev nöjd till slut ändå! Jag har ingen koll på standardmåtten på folkdräkt så jag tycker kjollängden ser kanonbra ut :) Du gjorde mig även hemskt inspirerad att brodera stooort på något plagg!

Svar: Åååh, tack!! Ja, göre! Broderier på plagg är underskattat ;)
Denise

2015-06-12 @ 11:59:32
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/
Postat av: Linnea Landström

assåååå du å dräkten e så älskvärda

Svar: <33
Denise

2015-06-20 @ 14:17:29
URL: http://linnealol.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh, affischen, var är den ifrån?

Svar: Från Teg Publishing!
Denise

2016-05-07 @ 01:36:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0