Miss Skinny, triggning och sjuk okunskap.
I veckan har det kommit upp fruktansvärda annonser på facebook, i busskurer etc. Ett nytt klädmärke Miss skinny - size zero only. En bild på ett par size zero-ben iklädd jeans. Självklart höjdes det många ögonbryn. Vem gör så här? Är någon verkligen så här verklighetsfrånvänd? Idag kom svaret - bakom kampanjen ligger riksförbundet mot ätstörningar Frisk & fri. Genom Miss Skinny-kampanjen ville man uppmärksamma dagens sjuka ideal och uppmana till ett sundare ideal. Den här "kampanjen mot ätstörningar" är så oerhört ogenomtänkt att jag knappt vet var jag ska börja.
1) Okej, Frisk och fri vill visa på ett sundare ideal och gör det genom att tapetsera Sverige med size zero-ben? Det spelar ju absolut ingen roll att deras poäng är att idealet är knäppt. Det de har gjort är att återigen reproducera sjuka sjuka ideal. Deras Miss Skinny-kampanj har setts av så oerhört många människor som passerat en busskur eller skrollat ner i sitt facebookfeed. Alla dessa människor kommer inte att gå in på webbshopen och hitta kampanjvideon som pratar om ätstörningar. De människorna kommer aldrig att få budskapet utan bara ännu ett sjukt ideal intryckta i huvudet. Och även om alla nu skulle se videon så är skadan redan skedd. Ett av de största problemen i hela ätstörningsproblematiken är s.k. triggning. Att trigga någon innebär att starta eller utlösa ett beteende och när man talar om triggning i feministiska sammanhang handlar det om triggning till självskadebeteende, kroppshat eller traumatiska minnen. Och Miss Skinny-kampanjen är en av de mest triggande kampanjerna jag sett på väldigt länge faktiskt. "Vi välkomnar ett smalare ideal", bilder på smala smala ben och "size zero only". Om inte detta triggar till kroppshat och ett anorektiskt beteende vet jag inte vad som gör det. Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara ett riksförbund mot ätstörningar utan att ha koll på triggning.
2) Jag är så oerhört trött på kampanjer som ska verka mot sjuka ideal genom att "uppmana till ett sundare ideal" eller genom att säga att "skönhet kommer i alla former" vilket Frisk och fri gör i sin kampanjvideo. Det är så urbota dumt och okunnigt. Problemet är självklart till viss del att vårt skönhetsideal är ett supersmalt sådant. Det är självklart skadligt och oroväckande. Men det är inte kärnan till problemet. Problemets kärna ligger ju i skönheten. I att kvinnor ska sträva efter skönhet. Det spelar ingen roll om skönhet kan komma i alla formen. En vettig kampanj mot ätstörningar skulle handla om att nedmontera skönhet som ideal. Newsflash: Det finns inget sunt skönhetsideal för det är så himla långt från sundhet att ha ett ideal för utseenden. Jag hade önskat att Frisk och fri istället för att tapetsera Sverige med bilder på size zero-ben hade tapetserat Sverige med min vackra nuna:
Men oh well, det är ju åtminstone bra att ätstörningar uppmärksammas. Jag önskar bara att folk skulle LÄSA PÅ lite mer ibland. En sån här kampanj blir nästan kontraproduktiv. Triggande bilder, "skönhet kommer i alla former" plus en video med ENBART smala kvinnor som pratar om hur man inte behöver vara smal? Give me a break från samhället för jag orkar inte med att detta ska vara något som producerats av ett riksförbund mot ätstörningar. Kan vi verkligen så lite? Step up your game, frisk och fri. Bättre kan ni. Puss & kram!
Kommentarer
Svar:
<3!
Denise
Svar:
<3 <3 <3 Agnes min älskling. Saknar dig massor.
Denise
Svar:
Men gud, är det så länge sen???? Ja, absolut då hänger vi!!!
Denise
Svar:
<3
Denise
Svar:
Åh, tack tack tack!
Denise
Svar:
tack!!!!!!
Denise
Svar:
Hahaha, tack!!! Det vore mycket fint!!!
Denise
Svar:
tack tack! nej, absolut. det handlar inte om att kvinnorna i videon på något sätt var "för smala" (sen vänder jag mig väldigt mycket emot FÖR smala som begrepp eftersom en del tjejer verkligen är size zero utan att lida av ätstörningar eller må dåligt fysiskt. vi är skapta olika helt enkelt.) utan om att ett stort problem i samhället är att alla kvinnogestaltningar vi möter är smala vita kvinnor. det är därför det känns väldigt konstigt och jobbigt att Frish & Fri kör vidare på det spåret när de säger sig vara ute efter att bryta trender.
Denise
Trackback