Hallå, dags att rösta, ni röstberättigade!

(Detta är ett rätt lång inlägg men scrolla er till den fråga som ni funderar mest på om ni inte orkar läsa allt!)
Som bekant (hoppas jag) är det kyrkoval på söndag och jag tänkte, i form av en sån där som säger sig känna Jesus och tycker att han är livets stjäna och hjälte, få ge er min lilla subjektiva guide till hur man ska bete sig på söndag. Så, okej, vi börjar med the basics. På söndag i din närmsta vallokal (som står på röstkortet du fått i brevlådan eller här) kommer du kunna, om du är medlem i Svenska Kyrkan och har fyllt sexton, lägga din röst. Jag har egentligen en sak att säga - gör det! Gå och rösta på söndag. Det är skitviktigt. Svenska Kyrkan är en stor organistation och ett stort samfund som varje år möter extremt många människor, som agerar för en bättre värld runtom vår jord och som en stor mängd människor söker sig till vid svåra situationer eller annat. För mig personligen tycker jag att det viktigaste en kyrka gör är att prata om Jesus, sprida de trevliga nyheterna om att Jesus finns, älskar och bryr sig om var och en samt att verka i världen på ett jesuslikt vis. I årets kyrkoval finns det cirka 5,5 miljoner röstberättigade men jag är inte en av dessa. Jag vill ändå ge lite riktlinjer till hur man förslagsvis kan tänka på söndag.
 
Varför ska jag rösta? Jo, det är skitviktigt att du röstar i kyrkovalet för att Svenska Kyrkan är en kyrka du mest troligt kommer komma i kontakt med flertalet gånger i livet (om inte annat så vid t.ex. bröllop eller begravningar) och i och med valet får du vara med och bestämma hur den ska se ut, för att du betalar pengar i kyrkoavgift varje år så du borde vara med och bestämma hur de ska spenderas och för att du ju faktiskt genom din röst ser till så att såna du inte vill ska få många röster får färre röster i det stora hela. 
 
Vad är det knäppaste Svenska Kyrkan gör?
Jo, det absolut knäppaste Svenska Kyrkan gör är att syssla med partipolitik. Jag tycker att det är helt otroligt knäppt att styra kyrkan på politiska grunder. Kyrkan ska väl ganska självklart styras efter Guds ord va? För mig känns det som det självklaraste i världen att kyrkomötet ska diskutera sådant som äktenskapslagstiftning, prästämbetet etc på ett teologiskt plan. Är du för homoäktenskap - förklara din teologiska tolkning som lett dig dit. Är du emot kvinnliga präster - förklara din bibeltolkning som lett dit. Och självklart detsamma om man är emot homoäktenskap eller för kvinnliga präster. Det finns ju ett ton av såna här frågor som diskuteras i kyrkomötet när de möts och varje gång jag sitter vid en webbsändning och försöker följa debatter som jag tycker har intressanta teologiska aspekter så hamnar jag i läget där jag nästan sliter mitt hår för att person efter person ställer sig i talarstolen och försöker på ett sekulärt politiskt sätt förklara varför KYRKAN ska förhålla sig till en fråga på ett visst sätt? Det är väl det knäppaste? I de frågor där bibeln är relevant (dvs de flesta men kanske inte typ renoveringar av kyrkolokaler etc) är det väl klart att ledamöterna (eller vad det nu kallas) ska argumentera utifrån bibeln? Det är väl trots allt en kyrka som styrs? (Obs att det såklart är så att olika teologiska hållningar får olika politiska konsekvenser, det jag vänder mig emot är när perspektivet börjar och slutar rent politiskt utan att beröra teologi eller Bibeln.) (Obs 2 - jag menar alltså att partipolitiken av rena principskäl ska kastas ut ur kyrkan. Kyrkan är skild från staten men har kvar partipolitik? Är inte det svinknäppt?)
Kolla hörrni, denna borde räcka som valplattform för var och en! (Ps. Det är en bibel. Ds.)
 
Men okej, jag är inte kristen men jag kan hålla med om att kyrkan ska vara fri från partipolitik, vad ska jag rösta på?
Ja, nu kommer vi väl någonstans till kontentan. 1) Rösta för Guds skull inte på en partipolitisk nomineringsgrupp även om de är vettiga i riksdagen för som ni kanske minns så skulle vi ju byta fokus från ideologi till teologi. Okej, men i alla fall - här kan du se vilka olika nomineringsgrupper du kan rösta på i de olika valen. Det finns tre nomineringsgrupper som är fria från partipolitik och som därför får en OK-stämpel och en stor guldstjäna i kanten av undertecknad.
 
(Vill du ha en kort sammanfattning kan du skrolla förbi detta för den finns nedanför.)
 
Okej, alternativ 1! Öppen Kyrka. Vill ni läsa hela deras program kan ni göra det här men jag ger er en snabbguide. Öppen Kyrka vill behålla vigselrätten och att Svenska Kyrkan ska viga par av samma likväl som olika kön, ha en jämn fördelning mellan könen i de ledande positionerna i kyrkan, "tolka in bibeln i vår tid", verka för en human flyktingpolitik etc. Kort sagt skulle jag säga att detta är en nomineringsgrupp som passar dig som gillar att kyrkan sysslar med vigslar (och då även att de är öppna för alla) och i allmänhet vill se Svenska Kyrkan som ett samfund som präglas av öppenhet. Det är väl det som är deras signum lite - kom som du är oavsett ålder, kön, läggning, ursprung - kyrkan är en plats för dig.
 
Alternativ 2! Frimodig Kyrka. Vill ni läsa hela deras valplattform kan ni göra det här. Sammanfattningsvis så är en av Frimodig Kyrkas viktigaste frågor att avskaffa partipolitiken i Svenska Kyrkan. De vill även att kyrkan ska avsäga sig vigselrätten och alltså således inte viga par alls. (Värt att notera är att de även tycker att äktenskapet är avsett för man och kvinna) De är även kända för att ha kvinnoprästmotståndare bland sig (dock så vill de inte ta bort det men de vill tona ned frågan så att man ska kunna vara emot kvinnliga präster utan att få en massa skit ungefär) och de är också den nomineringsgrupp som hårdast trycker på att Svenska Kyrkan endast och allenda ska syssla med kristna gudstjänster etc. De är alltså emot den typen av mångreligiösa gudstjänster som firas regelbundet i kyrkor runtom i Sverige i dagsläget (pga man ska predika Jesus som frälsare och den enda sanna vägen etc). I allmänhet måste jag säga att Frimodig Kyrka är den nomineringsgrupp som pratar mest om Jesus. Deras slogan är väl typ Frimodig Kyrka - med Jesus i centrum. Det ska de ha kudos för men för dig som gillar samkönade äktenskap t.ex. är de inget för dig. Jag tycker att Frimodig Kyrka får oerhört mycket onödig skit av alla i dessa tider och dessutom så är det extremt få som kritiserar deras teologi (vilket ju är den enda berättigade kritiken, please people kan vi börja prata samma språk?). Jag gillar verkligen att Frimodig Kyrka törs prata i termer som Skapelsen, Jesus är Vägen etc etc för det är de ganska ensamma om faktiskt. Jag kan dock såklart inte säga åt er att rösta på dem på grund av deras rakryggighet om ni inte håller med om vad de står för (de är klart dn mest konservativa nomineringsgruppen) men vill göra ett super-obs om att de inte är så himla hemska som det alltid framställs. Jag tycker det är sympatiskt med en nomineringsgrupp som pratar om Jesus. 
Och nu till det tredje och sista alternativet för er som vill lyssna på min order - Partipolitiskt obundna i Svenska Kyrkan, also known as POSK. För att läsa hela deras program klickar du här. POSK har även de valfrågan som en stor och viktig fråga i sin plattform. De vill alltså också frigöra Svenska Kyrkan från partipolitik och onödigt dyra valsystem. De vill att man ska ställa upp i kyrkovalet utifrån sitt engagemang i kyrkan ocg göra processen billigare och smidigare. De är inte negativa till samkönade äktenskap eller vigselrätten. De menar att Svenska Kyrkans sociala roll är en av huvudfrågorna i detta val och de vill bedriva social verksamhet som skola, äldreboenden och liknande. Tycker man att Frimodig Kyrka är för konservativa men ändå känner att frågan om partipolitik är för absurd för att få fortsätta så är POSK definitivt det man ska rösta på.
 
Egentigen är det väl sammansfattningsvis så här: POSK och Frimodig Kyrka är nomineringsgrupper som aktivt vill verka mot partipolitiken. POSK och Öppen Kyrka är de nomineringsgruppen som har mer liberala inställningar till samlevnad, kvinnliga präster etc. POSK tycker även att kyrkan ska bedriva olika verksamheter som äldreomsorg etc och har det som en av de viktigaste frågorna. Öppen Kyrka ska du rösta på om du brinner för HBTQ, Frimodig Kyrka om du är mer konservativt lagd och POSK om du är liberalt sinnad men vill bli av med partipolitiken. 
 
Det var svårare än jag trodde att ge någon sorts sammanhållen bild av vad nomineringsgrupperna vill men jag ber er, klicka på mina länkar till deras valplattformer eller ta er några minuter och googla lite. Det är värt det. För jag tycker verkligen att ni ska rösta på söndag och jag tycker verkligen att ni ska rösta för en kyrka fri från partipolitik. Sen kan jag ta och avsluta med en hälsning från min polare Jesus - han hälsar att han älskar världen vi står i och var och en av oss här och att han gärna vill att ni ska tacka ja till hans friendrequest. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vänta är inte du med i svenska kyrkan?!?

Svar: Nepp! Mina föräldrar var inte medlemmar när jag föddes vilket ledde till att jag inte blev medlem vid födseln som de flesta andra i min ålder. Jag är inte heller döpt eller konfirmerad i Svenska Kyrkan. Så ja, så ligger det till. Inget medlemskap för mig.
Denise

2013-09-14 @ 02:15:42
Postat av: Anonym

Hej Dempan, du har ju glömt den viktigaste "En levande kyrka" i och för sej sitt ursprung i KR (kristdemokrater) men vi röstar för personval EJ partibundna! Vissionen är EN LEVANDE KYRKA där många är inspirerade av evangeliet om Jesus Kristus!//Anna-Carin, Klövern

Svar: Hej!Jag valde att enbart ta med de nomineringsgrupperna som står helt utan politisk koppling vare sig vad de röstar i valfrågan. Det har jag gjort för att jag av principiella skäl tycker att nomineringsgrupperna ska samla folk pga liknande teologi i första hand, inte att man tillhör samma politisk åskådning. Valde därför att bara ta med de nomineringsgrupper som idag står utan politisk tillhörighet. Dock en stor tummen upp på att ni röstar för personval! Rätta takter tycker jag!
Denise

2013-09-14 @ 18:02:57
Postat av: Anonym

Frimodig kyrka är visst mot samkönade äktenskap! I alla fall enligt deras folder!

http://frimodigkyrka.se/wp-content/uploads/2013/02/Infofolder-2013-uppslag.pdf

Svar: Fast, det skriver jag ju - "De vill även att kyrkan ska avsäga sig vigselrätten och alltså således inte viga par alls. (Värt att notera är att de även tycker att äktenskapet är avsett för man och kvinna)"
Denise

2013-09-14 @ 23:25:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0