Ett ode till menskoppen

I tisdags var det dags igen. Jag hade kommit in i min mensperiod. Min mensperiod anländer alltid med pompa och ståt och några dagars mensvärksfest i min kropp. Frustrationen och uppgivenheten är lika total varje månad. Varför ska jag behöva genomlida detta? Varför ska jag behöva gråta och skrika på alla jag tycker om och gå dubbelvikt av smärta varje himla månad? Jag är verkligen oerhört bitter varenda gång min mens sätter igång. Jag vet ju dock att det är ett friskhetstecken och sådant som folk med livmödrar oftast tvingas genomlida. Det är ju så. Den här månaden bestämde jag mig dock för att prova på något jag hört mängder av lovord om - menskoppen. Jag begav mig in till stan och sprang in på apoteket och köpte ipren och en menskopp. Där och då förändrades min vardag och min verklighet. Jag överdriver verkligen inte.
Menskoppen gjorde min mensperiod till något mycket mindre frusterande och jobbigt. Visst, pmsen och mensvärken och hormorsvängningarna kommer jag inte ifrån men jag kommer ifrån något som förpestar mensperioden en hel del också - mensskydd. Att ha mens innebär att ständigt fundera på om man blött igenom trosorna, strumpbyxorna, kjolen? Att ha mens innebär att ständigt undra om man luktar mens genom strumpbyxorna. Att ha mens innebär att ständigt ha en binda i trosorna som blir varm och otymplig och svettig och ja, blodig. Det är verkligen inte min favoritgrej - bindor alltså. Det är ett nödvändigt ont som man med en suck slänger ner i kundkorgen på coop när mensappen på telefonen säger att mensen närmar sig. Det är något man lägger jättemycket pengar på, något man springer och byter på toaletter i tid och otid, något som är dålig för miljön och i allmänhet någon som bara är så himla otrevligt att använda. 
 
Menskoppen är helt otrolig på ungefär alla sätt ett mensskydd kan vara otroligt. 1) En menskopp rymmer jättemycket blod vilket gör att man inte behöver tömma den oftaste än var tolfte timme. Vips, så var vardagslivet räddat. 2) Menskoppen sitter i en och bara finns där. Känns inte, märks inte. Jag glömde helt bort att jag hade mens. Så himla praktiskt alltihop. 3) En menskopp kostar kring trehundra kronor (vilket är en rätt stor engångssumma) och håller mellan fem och tio år. Alltså, inte en krona till på trosskydd, bindor eller tamponger. Man tjänar in de där trehundra kronorna på nolltid. 4) En menskopp är supersnäll mot miljön eftersom jag slipper alla engångsartiklar som jag i vanliga fall stillar mitt blodflöde med. 5) En menskopp är även supersnäll mot din kropp. Till skillnad från en tampong suger den inte upp några naturliga vätskor etc och den är gjord av medicinsk silikon så det fastnar inga bakterier på den medan man har den i sig.
 
Det finns dock några uppenbara följdfrågor till denna kärlekssaga. Hur får man i den? Är det inte skitäckligt att tömma koppen? Hur håller man den ren? Är det inte svårt att få ut den? Jag hade verkligen tänkt på alla dessa frågor och var därför rätt osäker till ett köp till en början. Jag insåg sedan att det verkligen vore värt ett försök och jag märkte att mina följdfrågor och farhågor råddes bot på snabbt. Det klurigaste med menskoppen är att lära sig hur man ska föra in den. Man behöver hitta en vikning som passar en själv. Jag försökte först med vikningen på förpackningen men det gick verkligen inte. Jag hittade dock snabbt en superbra vikning på internet och då var det verkligen inget problem att få in den. Den bara slank in helt perfekt. Jag har gjort en liten gif som kanske typ förklarar ungefär hur jag gör. Jag trycker alltså helt enkelt ner ena kanten för att sedan föra in den. Den andra kanten slinker in så fort man lossa på fingret som håller in den. När den väl är inne brukar jag försöka snurra på menskoppen i piggen för att se till att den sitter fast ordentligt.
Jag trodde verkligen att tömningen av menskoppen skulle vara det äckligaste i världen men alltså det är inte det! Det är inte en sekund äckligare än att byta binda (eller tampong kan jag tänka mig). Det är jätteenkelt. Du bara tömmer blodet i toalettstolen och sen sköljer du av koppen innan du sätter in den igen. Piece of cake. Jag gif:ade om det också. Det mest blodliknande jag hade var blodgrapejuice så bear with.
Menskoppen är verkligen jättenkelt att hålla ren. Under mensperioden räcker det att skölja av den med vatten och en mild tvål om man har en sådan att tillgå. Efter varje mensperiod kokar man koppen i vatten i tre minuter och sedan förvarar man den i en fin bomullspåse i badrumsskåpet tills nästa mensperiod. Hur enkelt som helst!
Det klurigaste med menskoppen är nog att få ut den. Första gången trodde jag att den försvunnit in i mig men det är biologiskt omöjligt (läste jag mig till). Det kan hända att man får använda magmusklerna för att få menskoppen närmre slidöppningen så att man når den med fingrarna. När man väl får tag på menskoppens underdel handlar det bara om att trycka på koppen så att man lättar på vakuumet och sen för man helt enkelt bara ut den. Tömmer den. Sätter in igen. Det här tar dock lite övning. Det var verkligen svårt att få ut den i typ tre-fyra dagar men sen fick jag in knycken och nu går det hur enkelt som helst!
 
Menskoppen är utan tvekan det absolut bästa som hänt min mens någonsin. Det är så himla enkelt, skönt och smidigt. Jag slipper tänka på min mens, på att byta mensskydd, på menslukt och på att ha mensskydd hemma när mensen börjar. Jag slipper verkligen så himla mycket jobbigt som ständigt förstör vardagen de dagarna i månaden jag har mens. Mitt tips till alla er med mens - köp en menskopp!

Kommentarer
Postat av: jonna

denise, jag älskar dig

Svar: jonna, mitt hjärtas skatt!!!!
Denise

2013-10-29 @ 10:25:51
URL: http://ettui.blogspot.com
Postat av: Frida

världens finaste inlägg <3<3<3<3<3

Svar: <3!!!
Denise

2013-10-29 @ 18:58:41
Postat av: Jenny

det här är så bra. jag har ingen kopp än och behöver det inte nu pga p-piller där mensen upphör (asläskigt men ja ganska skönt också) men har hört så bra om den och tänker definitivt inskaffa den när dagen kommer. Bästa uppfinningen!!

Svar: Det är verkligen det!!!
Denise

2013-10-31 @ 23:35:54
URL: http://novemberdreams.blogg.se
Postat av: Anonym

hej Denise! en liten fråga bara: vilket av alla apotek i Luleå var du på och hur hittade du den i butiken, för jag har letat och jag hittar den inte vid bindorna eller någon annanstans :/ tacksam för svar & jag gillar din blogg :)

Svar: hej du gulliga anonym!den enda återförsäljaren är Apoteket Hjärtat. I Luleå ligger den mittemot systembolaget/busstationen Loet. det är världens bästa personal så man törs fråga om hjälp om man inte hittar eller så. de gulligaste apotekssystrarna, utan tvivel.
Denise

2013-12-03 @ 03:09:03
Postat av: Anonym

juste! vad kostade den? och ingår påsen? :)

Svar: den kostar 300 kronor tror jag. påsen ingår, ja. lycka till med ditt menskoppande!!
Denise

2013-12-03 @ 03:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0