En lista om böcker

Senast köpta inbundna bok: Jag köpte Jag vill ju vara fri av Annika Persson på en stor och jobbig fyndmarknad i lördags. 
Senast köpta pocketbok: Oj, jag har verkligen ingen aning. Det var jättelänge sen jag köpte en pocketbok. Jag fick dock en bunt pocketböcker av min gamla mellanstadielärare när jag hälsade på henne i somras och några i studentpresent. Folk är så bra på att ge mig böckerna jag vill ha i pocket så jag slipper investera i sådana. 

Favoritgenre: Om jag tvingas välja (jag tycker egentligen inte att genrer är något man ska favoritisera kring) slänger jag väl ur mig bildungsroman och arbetarlitteratur kanske? Jag gillar verkligen Moa Martinson och To Kill A Mockingbird. Är bildungsroman och arbetarlitteratur ens sådant som räknas som genrer? Jag tycker dock att genrebildningar som kretsar kring innehållet rent materiellt är väldigt trista typ sport-, deckar-, skräckroman. Eller ännu värre! Sådana som kretsar kring målgruppen - ungdomsroman, t.ex. Urbota dumt. 

Ultimata längden på en bok: Egentligen 500 sidor men det är få författare som lyckas skriva böcker värdiga den längden. Ett exempel på en författare som lyckas är Selma Lagerlöf när hon skrev Jerusalem. 

Favoritbokhandel: Vi har ett antikvariat i Luleå som kan vara rätt trevligt men jag är ofta arg på eller rädd för antikvariatsinnehavaren så jag är inte där så ofta längre. När jag är i Stockholm ränner jag helst på Rönnells eller Hedengrens. Östermalm är the place to be om man ska köpa böcker i huvudstaden. Favoritbibliotek: Det är ju inte precis som att jag har världens alla möjligheter. Mitt favoritbibliotek är ju egentligen mitt högstadiebibliotek för att jag hade en egen soffa där, för att jag satt där varje rast, för att jag drack kaffe där efter stängning första året på gymnasiet, för att jag hade min favoritbibliotekarie alltid närvarande, alltid fylld av saker att prata om, alltid snäll och bäst. Jag saknar det biblioteket rätt ofta. Nu traskar jag rätt ofta till stadsbiblioteket och det är rätt fint det med. Det myllrar av folk och böcker och har jag tur jobbar min högstadiebibliotekarie. 

Favoritplats att läsa (i hemmet): Där man kan sitta. Alltså på riktigt, jag bryr mig inte så himla mycket. På en stol i köket, vid matbordet, i sängen, på golvet, på toaletten. Där jag ryms och trivs för tillfället. 
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Kan jag sluta svara överallt på alla frågor? Men det stämmer in här också egentligen. Oftast blir det väl dock på bibliotek, buss eller på köpcentrumsgolv när jag väntar på en buss eller en kompis. 
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Jag är verkligen inte så himla kinkig när det kommer till sådant. Om jag slänger ett öga mot min "inbundna" bokhylla så dyker namn som Ebba Witt-Brattström, Bodil Malmsten och Joyce Carol Oates upp. Grejen är ju att jag har pocketversioner av deras böcker också så jag har nog inga författare som faller under den har kategorin. Facklitteratur köper jag oftast inbundet dock så då kan jag ju slänga ur mig Maja Hagerman eftersom hon är en av mina favoriter. 

Bästa lässnackset: Godis eller kakor. Dock inte choklad för då kladdar man ner boken och helst inte smuliga kakor för då smular man ner hela sängen.

Bästa läsdrycken: Thé är väl det himla uppenbara svaret men det är väldigt sant. Ibland är cola bäst. Typ när man fredagsmysläser istället för att titta på idol eller annan fredagstv. 
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Skolmatsalssorl. Tyvärr läser jag ungefär aldrig i skolmatsalar men det är verkligen det ultimata läsljudet.
När på dygnet läser du helst? Öhm, jag vet inte? Alltid? 

Bästa kollektivtrafikläsningen: Precis vad som helst. Att läsa i kollektivtrafiken är nästan lika ultimat som att läsa i skolmatsalar.
En bok du ska läsa om: Hjärtdjur av Herta Müller eftersom jag hade en så knäppt bra läsupplevelse när jag läste den på högstadiet. Jag vill veta om hon fortfarande är lika bra. 
Boken/böckerna du läser nu: 
Mannens undergång av Hanna Rosin och Din tjänare hör av Sara Lidman. Din tjänare hör är så himla bra att jag tagit en paus för att inte storkna av fröjd. 
Nästa bok på tur: 
Kristin påstår att jag lovat henne att läs Blonde av Joyce Carol Oates innan hon kommer hem från Norge så jag antar att jag ska ta tag i att läsa den snarast eftersom hon kommer hem till jul. 
Författare du helst läser på originalspråk: 
Alla författare vars originalspråk jag behärskar egentligen. Eller det är mitt spontana svar men jag har läst en intressant artikel om att människors tvångsmässiga behov av att läsa böcker på originalspråk och att det kan försämra läsupplevelsen så jag skulle säga att mitt svar är långtifrån svartvitt. Jag kanske inte alls helst läser alla på sitt originalspråk men jag vet inte. Kanske. Kanske inte.  

En bok du inte har läst klart: Glitterscenen av Monika Fagerholm. Jag tappade bort den i skolkorridoren i vårvintras och någon månad senare hittade jag den i språklärarnas personalrum. Min litteraturälskande engelsklärare hade hittat den i korridoren och tagit hand om den och önskat att den skulle få återvända till sin ägare och sen en dag så stod jag där. Som en liten kärlekshistoria. Tiden hade tyvärr gjort att jag helt glömt bort var jag var i boken så jag ska återvända till den snart för jag gillade den mycket.

En författare du beundrar: Bodil Malmsten är ju den bästa jag vet. För att hon uppskattar Tjechovs Måsen och amerikanska våldstv-serier lika mycket. För att hon brinner för livet. För att hon skriver livet. För att hon är den enda som på ett vettigt, opretentiöst sätt kan sätta ord på bokkärleken jag känner. Jag beundrar henne alltid och jämt och hon är min drottning. 
Den bästa boken du har läst det här året:
Men snälla, vem minns sånt? Den jag läser nu av Sara Lidman kvalar definitivt in på någon topplista för de första dagarna jag läste den boken var den det enda jag tänkte på. Bodil Malmstens nyaste loggbok var, som förväntat, skitbra. Nej hallå! Nu slog det mig. Stål av Silvia Avallone. Jag läste den på flyget till New York och den var fruktansvärt bra. Hon kommer vinna nobelpriset en dag. 


Kommentarer
Postat av: sara

åh stål ligger hemma hos mig, väntar bara på att jag ska få tid att läsa den

Svar: <3!!! saknar dig så himla mycket
Denise

2013-11-01 @ 00:58:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0