Patriarkatet - stirrgubbar i kollektivtrafiken

Och så kliver man på en buss igen. En buss som ska ta en hem från skolan, från en eftermiddag med vänner, från stan helt enkelt. Och så händer det som så ofta drabbar tjejer i kollektivtrafiken i detta patriarkat vi kallar Sverige - man hamnar i en stirrgubbes synfält. Självklart förändras hela bussmiljön. Bussen som tagit mig till och från skolan, en och en halv timme om dagen, i sex års tid är ändå en ganska familjär plats. I vanliga fall tar jag kanske upp en bok, tar en tupplur eller slappnar av med musik och en extremt välkänd miljö som susar förbi fönstret. Det är sådant som ter sig helt naturligt efter alla dessa år. Bussen är ju en del av min vardag. Det är lite hemma med buss. Sedan kommer denna regelbundna störning i harmonin - stirrgubbarna.
 
Sommaren är en speciellt myllrande period för dessa eftersom vi kollektivåkande flickor börjat strunta i stora jackor och täckande kläder och det är helt plötsligt en massa hud synligt. Hud! Stirrgubbarna tycks dras till hud som bin till honung. Och som de flockas. Och som de förpestar tillvaron. Jag märker, så fort jag hamnar i en stirrgubbes synfält, att mitt livsutrymme kraftigt minskar under resan. Jag går från att avslappnat kunna sitta lite hur jag vill och göra lite vad jag vill till att rakryggat titta ut genom fönstret för att undvika att möta blickarna. Jag märker att mitt fokus under resan blir att huka mig lite för att inte råka brösta upp mig och hur jag skamset skamset drar i kjolen så att den bara ska gå ännu längre ner på benen. Eftersom det är ju jag som känner mig smutsig. Det är ju jag som känner mig skamsen. "Jag kanske skulle skylt mig med en kofta (nu i den trettiogradiga värmen - suck!) eller haft strumpbyxor" tänker jag genast. Och detta tänker jag fast jag vet, å vad jag vet, att problemet till hundra procent ligger hos stirrgubbarna. Jag reagerar ändå så här. Det är som om det är en inbyggd reflex. "Åh nej, jag blir utsatt! Vad har jag gjort för fel? Hur hade jag kunnat motverka detta?" som om det är min sak att göra.
 
Och det finns två bottnar i denna historia. Båda lika sorgliga och förargliga. Den första är det givna, att det är så knäppt att jag år 2013 alltså på fullaste allvar reagerar på sexuella trakasserier som om det vore mitt fel. Som om det vore mitt fel att en äldre man finner det givande att titta på mig fyrtio minuter i sträck. Som om det inte vore min rätt att ta på mig vad jag vill, när jag vill, hur jag vill utan att bli utsatt för obehag. Som om det inte vore min kropp! Och så här reagerar jag. Denise som dag in och dag ut tjatar om just detta. Jag är ju så smärtsamt medveten om att inget av det är mitt fel, att det är min kropp. Jag vet det. Min instiktiva reaktion är dock inte lika medveten. Min medvetenhet om allt detta leder till att jag efter första chocken slår på Beyoncé och slänger ilskna blickar mot stirrgubben. Detta leder till den andra botten - alla som inte vet detta. Om jag, som vet hur himla fel gubben beter sig, reagerar så starkt, känner mig så djupt besudlad - hur känner inte då alla de flickor som blir utsatta för samma sak utan att veta att de inte ska känna sig smutsiga, att det inte är deras fel. Min instinktiva reaktion kan skakas av men obehaget hänger kvar. Och varför är det så? Hur kan det komma sig att tjejer fortfarande innerst inte faktiskt vet att det inte är vår uppgift att behaga, att böja oss, att gömma oss? Hur kan samhället så massivt ha misslyckats att vi fortfarande tror att det är vårt fel att vi blir utsatta för trakasserier? Hur kan det ha gått så fel? Och det övergår mitt förnuft. Jag förstår inte. Jag förstår verkligen inte hur vi kollektivt inte för länge sedan tittade våra döttrar i ögonen och sa "Du finns till för din skull. Du finns till för dig själv. Din kropp tillhör dig. Du har rätt att leva obehindrat vad du än tar på dig. Dina kläder spelar ingen roll. Du, du och allt vad det innebär har ett existensberättigande och det har ingen rätt att ta ifrån dig. Ingen ska få inkräkta på ditt utrymme. Du förtjänar bättre än att bli begränsad. Du måste förstå att du är värd mer, bra mycket mer". Jag förstår inte varför den dagen inte kom för länge sedan och det gör mig ärligt talat både sorgsen och rädd att det dag in och dag ut växer upp tjejer som aldrig fått höra detta. Jag väntar och trängtar efter dagen man kan känna sig fri att klä sig fritt utan att riskera trakasserier eller våldtäkt. Den dagen är inte här än men den måste komma, för det är väl ingen som missat hur sjukt skevt denna samhällsordning är? När är det dags att krossa patriarkatet? Snälla svara denna flicka i nöd.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med dig om stirrgubbarna, sjukt irriterande. Men istället för att låta de komma innanför din trygghetszon och "hemmiljö" som du beskriver, varför inte få denna gubbe att förhoppningsvis skämmas? Be honom sluta stirra. Säg det högt, gärna så att hela bussen hör, så att de blir uppmärksamma på det han gör. För då får han flera blickar på sig och får känna hur det själv är!
De kan bara fortsätta så länge du låter de och sätter de på plats!

Svar: Nä absolut. Men det är ju också en del av problematiken. Att det inte bara är att säga till. För att man är så rädd. Istället för att kräva av de som utsätts att de ska säga ifrån så bör man ju rimligen begära att gubbarna slutar stirra istället.
Denise

2013-05-30 @ 10:50:31
Postat av: agge

denise i luv u

Svar: å jag dig
Denise

2013-05-30 @ 19:51:04
Postat av: linnea

älskade syster, nu får vi slut på det här. nu tar vi av oss alla kläder och spottar alla stirrgubbar i ansiktet.
så gör vi.

Svar: puss!
Denise

2013-05-30 @ 23:43:17
URL: http://misslinnealoo.blogg.se
Postat av: Anonym

Du verkar tro att du skulle vara något att titta på... HA HA HA HA HA HA HA HA HAHAHA HAHA HA HAH AAHA ...NOT!!!!!!

Svar: Haha, öhm okej. Låt mig återigen länka till denna video eftersom detta med att jag skulle vara ful till 0% rör mig i ryggen: http://coloursoftheworld.blogg.se/2013/march/om-snygghet.html'Det finns så mycket jag hellre är än snygg i dina ögon, eller i någons ögon egentligen. Mitt existensberättigande och mitt värde ligger inte i mitt utseende. Tack för mig.
Denise

2013-05-31 @ 20:52:04
Postat av: Amanda

Du är så jävla cool, dina barn kommer bli de bästa ever

Svar: <3 <3 <3
Denise

2013-05-31 @ 21:17:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0