Om snygghet

En kommentar man titt som tätt får höra när man diskuterar det skeva med samhällets normer och skönhetsideal är att alla feminister är fula och att det är därför vi vänder oss mot skönhetsidealen. Låt mig här räkna upp några saker jag hellre är än snygg: intelligent, rolig, snäll, generös, uppmuntrande, älskvärd, smart, bäst, ägig, speciell, underbar, fabulös, fantastisk, beläst, finurlig, intressant, otrolig, konstig, unik, ärlig, mänsklig, arbetsam, inspirerande, extraordinär, trevlig, pratsam, peppande, frimodig, feministisk, mer än bara en kropp, mer än bara ett utseende, human, insatt, politisk, kreativ, cool, charmig, häftig, frigjord, rättfram, modig, bildad, fokuserad, konstnärlig, trovärdig och fruktansvärt värdefull för att jag är precis den jag är. Helt ärligt så är jag mot dagens skeva skönhetsideal för att om någon säger att du är snygg väger den "komplimangen" tyngre än nästan i princip alla saker jag nämt här ovan. Och det är ju ungefär det sjukaste som finns - att vi lever i ett samhälle där vårt utseende värderas högre än vilka personer vi är. Denna enorma ytlighet som slukar alla människor så att vi missar individen på grund av nåt så efemärt som utseendet. Se för övrigt videon eftersom den också handlar om just "att vara snygg" och hur skadligt och extremt överskattat det är. Det finns så mycket annat som definierar en person och personens yttre är väl det sista man ska lägga vikt vid. Nä, låt oss bara krossa det där himla patriarkatet och de där himla skönhetsnormerna någon himla gång.

Kommentarer
Postat av: linnea

preach sister *hands in the air*

Svar: this patriarchy will be smashed
Denise

2013-03-30 @ 15:26:32
URL: http://misslinnealoo.blogg.se
Postat av: evelina

du <333333 ahhh alltså du är så galet bra.

Svar: älskling!! <3
Denise

2013-04-05 @ 16:58:35
URL: http://evelinamaria.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0