Stockholmsfröjd

Stockholm, Stockholm. Staden med oändliga svärmiska sånger om sig. Staden med Rönnells, Dramaten och Bodil Malmsten! Staden som seemingly have it all. Där var vi i några dagar. Några fina dagar som tycktes flyga förbi, trots klyschan. Vi lät tiden gå på caféer, kring godisskålar, på loppisar och i bokreans rus. Sara, min ständiga stjärna, var värd för dagarna och lika bäst som vanligt. Det slog mig alldeles nyss att vi hört av varandra via internet, sms eller brev regelbundet i snart fyra år. Det är så märkligt men det känns så självklart att Sara är med. 
Jag köpte för många böcker för mitt eget bästa och en klänning i det mysigaste materialet. Vi pratade om viktiga saker som feminism, rasprofilering (låt oss riva reva!) och David Lynch. Vi omgav oss ständigt med böcker kändes det som. Bokhandlarna avlöstes av boklådor på loppis och ett litteraturmyller är väl ändå en väldigt bra betyg på en visit. Bortsett från bibliofilin sysslade vi med min andra stora passion: att fika. Vi fikade på både hårda anarkistiska och hippa orientaliska kaféer. Det var fint. Vi förenades med ett knippe bra människor på fiken, både nya och gamla kompisar. 
Jag återsåg en annan stor stockholmskärlek nämligen Agnes! Om jag varit vän med Sara knäppt länge så har min vänskap med Agnes varat ultraknäppt länge för vi har nog smsat nästan dagligen sen vi gick i sjuan. Och varje gång vi träffas vill jag bara träffas mer. Vårt högstadielöfte om att studera i samma stad en dag bör fullbordas så att vi kan ses oftare än över en fika en gång om året. Agnes är så himla bra.
Jag lyckades dra med mig Vanja på två fikor också. Hon var lika charmerande som när vi sågs i Luleå i våras, de dagarna vi blev förälskade i varann och i min hemstad. Hon kunde förvisso knappt uttyda hälften av vad Jonathan sa men hon glittrade ikapp med mitt hjärta ändå. Vanja vill man bara spara som en app i mobilen och ta fram vid behov, det vill säga rätt ofta. Med sig hade hon förresten hennes kompis med norrländska rötter! De norrländska rötterna visade sig vara rotade två mil från mig och Felix lät oss färdas tillbaka till våra hemtrakter där på kafé 44. 
Vi träffade så många bra personer, gjorde så himla mycket bra, åt så mycket gott och bara njöt. Jag skulle säga att njuta är helgens ledord. För det är vad vi gjort. Vi arma norrbottningar på besök i storstaden. Det var en förstklassig visit och jag vill återkomma snarast möjligast. Stockholm är så bra, mina vänner är så bra, Jonathan är så bra.

Kommentarer
Postat av: linnea

läser detta inlägg två gånger pga så bäst.
älskar stockholm älskar dig.

Svar: du är en stjärna älskling
Denise

2013-02-28 @ 19:52:26
URL: http://misslinnealoo.blogg.se
Postat av: sara

<3<3<3<3<3<3<3

Svar: du är bäst
Denise

2013-03-01 @ 14:42:22
URL: http://saprofyt.tumblr.com
Postat av: Jenny

härligt fina du! hur länge ska du vara här? :)

2013-03-03 @ 22:54:46
URL: http://novemberdreams.blogg.se/
Postat av: vanja

gråter!!!!!!

Svar: <3333
Denise

2013-04-18 @ 23:33:12
URL: http://punktpunkt.wordpress.com
Postat av: vanja

kollar på hela kyrkan sjunger och suckar och vill wrappa ingen mindre än DIG och gömma dig under sängen

Svar: hahaha älskling älskling älskling
Denise

2013-04-18 @ 23:34:18
URL: http://punktpunkt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0