Dag ett - Introduktion

Efter att ha läst en massa bloggar som gjort en trettio dagars bloggutmaning så kände jag att det nog var min tur också. Det kanske kan få mig att börja skriva lite igen. Natur har torkat upp skrivandet – om man nu får skylla på sådant som gymnasieprogram.

Jag är Denise. Det är mitt namn och det används ofta som adjektiv. Det är dock en helt annan historia. Jag föddes för femton år sedan, den tolfte februari. Efter BB tog mina föräldrar med mig hem till Klöverträsk. Jag spenderade några år i lägenhetshus (ja, vi har ett sådant i Klöverträsk) och flyttade sedan till mitt nuvarande hus. Jag spenderade barndomsåren med att springa omkring på granngårdarna, få presenter av Bergatrollet, bygga snögrottor och läsa böcker. Jag lärde mig att dricka thé och fick vara med i den prestigefylla Théklubben som hade möten och samlade på thépåsar. 

Jag har en enorm obesvarad kärlek till litteraturen. Jag kan ha långa utläggningar om litterära liknelser, ord eller, för all del, kapitalism och liberalism. Litteraturen är essentiell i min tillvaro. Litteratur är det bästa jag vet. Jag spenderar lite för mycket av min tid på att skriva boktipslistor eller på att helt enkelt försöka pracka på bekanta böcker jag läst och älskat. Det senaste – To Kill a Mockingbird, läs läs läs!

Jag brukar säga att jag är kär i människorna. Jag är jätte-obeskrivligt-extremt kär i människorna. Jag är kär i det människor kan skapa, det människor kan betyda. Jag är kär i människor som har en övertygelse och som kämpar för något. Jag är kär i människor som är vardagshjältar. Jag är kär i alla känslor som vi människor kan fyllas av. Jag är helt enkelt jättekär i allt det vi människor är. Att ”vara kär i” är ett av mina mest använda uttryck kanske märks. Några av mina stora kändiskärlekar är Anna Hedenmo, Camilla Lindberg, Torgny Lindgren, Annika Norlin, Ebba Witt-Brattström, Paul McCartney & Horace Engdahl. Jag tycker att jag inte ens borde behöva nämna den största kärleken - Bodil Malmsten. Kommentarer är överflödiga.

Jag gillar centerpartiet*, dialekter, Annika Norlin på repeat, p3 dokumäntär, bibliotek, min soffa, högstadiet, ord, brev, bussresor, Maud Olofsson, webbkamerabilder med vänner, kyrkan, att sticka, lp-spelare, skratt, böcker, sömn, Harry Potter, att slå upp ord i ordböcker, frihet & människor som kramas hårt.

Jag ogillar funktioner (f)x = 3x+x^2, jantelagen, när svenskar är så himla mainstream, när man jämför Strindberg med Blondinbella, att behöva springa till bussen, att frysa, att inte kunna sova på bussen (om man inte för intressanta samtal förstås), att ha skåpet på sjunde våningen, när det går hål på strumpbyxorna, att spilla & att tappa bort saker.

I vinter tänker jag starta en CUF-avdelning i Luleå, klara skolan, läsa mycket böcker, köra en massa skoter, åka en hel del längdskidor, se Enligt Bodil Malmsten i Stockholm, gå på inomhusfestival och se Annika Norlin & Håkan Hellström, skriva nationellt prov i matematik, fika, ta promenader, använda mina eminenta täckbyxor & dricka mycket thé.



* = (det finns en lång historia om hur jag bytte från folkpartiet till centerpartiet som inte behöver dras nu faktiskt)
Day 01 – Introduce yourself


Kommentarer
Postat av: Kära mor!

Såg inte att du var kär i mig :( Bara en massa andra tanter och farbröder.

Jag är kär i dig iallafall. Kram min käraste :)

2010-11-25 @ 23:02:49
Postat av: Sara

Så fint att du skriver att du är kär i annika och p3 dok och webcam-bilder och stickning och så mycket annat fint som jag också är rätt kär i. <3

2010-11-26 @ 00:05:23
URL: http://dessutomgillarjagregn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0