Matematik & Torgny Lindgren


för att förtydliga (min handstil är inte den bästa när jag är frustrerad på matematiklektioner): lev med det/jag vill läsa böcker./matematik är OVÄRT./adjö.


Min kväll har spenderats med matematikboken och som ni kanske förstår av bilden ovan var det inte det roligaste jag gjort i mitt liv. Nu återhämtar jag mig genom att lyssna på lite Lill Lindfors (som förresten medverkade i ett fint program av sommarpratarna). Dessutom har jag gjort just det jag ville göra den där matematiklektionen - läst böcker. En av böckerna är Minnen av den alltid lika kloka Torgny Lindgren. En fantastisk bok som förgyllt många stunder den gånga tiden. Och jag skulle kunna citera citera citera hur mycket som helst. För allt han skrev var så bra. Så jag ska bjuda på några fantastiska citat:


Jag måste få skriva, sade jag. Alla tillvarons hemligheter finns dolda i skrivandet.

Stoffet är en bisak, en nullitet. Formen är huvudsaken! Jag råkade bara ha de där vattensökande stackarna tillgängliga i mina tankar, jag använde dem för att åstadkomma en form. Jag kan tänka mig att skriva vad som helst, bara jag finner den tillbörliga formen!
   Formen är helig! Vår evighetslängtan är en längtan efter form.

För mig har litteraturen alltid varit något storartat, ja heligt, sade jag. Genom litteraturen kommer vi i beröring med det eviga och gudomliga.

Den där Torgny Lindgren alltså. Alla kommentarer till de där citaten är överflödiga. Jag säger bara en sak - ja!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0