Jullov, jag gillar dig så.

Jullov brukar innebära ett nattduksbord belamrat med thékoppar, godispapper och högar av böcker. Så är fallet även i år. Att ha allt på en armlängds avstånd från sängen är väl ungefär det bästa som finns. Jag pluggar matte, försöker få ordning på min historierapport och dricker hutlösa mängder thé. På nätterna kryper jag upp med diktsamlingar som luktar biblioteksmagasin och det pirrar i magen som om jag vore kär. Jag lyssnar på när Lena Nyman sjunger Ett Bloss För Moster Lillie gång på gång och den slutar aldrig att andas livslust. Det spelar ingen roll om det är sjuttiofemte gånger för dagen; när Lena sjunger "Hon sa hon var fyrtiotvå/sånt ändrar man inte på/så fimpa på hennes årtal/låt Waits hålla hennes bårtal" så suger det till av livsglädje i maggropen för att Bodil Malmsten författar sina texter med en oerhörd glädje till livet. Jämt. Alltid. Jag åker skidor i skogen och får de där rosorna på kinderna som man ändå vill begära av jullovet och jag har vänt på dygnet fullkomligt, precis som väntat. När jag släcker lampan för kvällen tänker jag på Främlingen i jämförelse med Ett Bloss För Moster Lillie och kan inte sova för att jag vill få förklara för någon vilken fruktansvärd, nästan smärtsam, kontrast det blir. Jag vandrar omkring i min bästa stickade tröja och tittar på de enda avsnitten Gilmore Girls jag inte sett och är på gränsen till tårögd nästan hela tiden. Jag ser på massa massa film och äter popcorn och chokladasksgodis. Mitt lov är så fint och bra bara.

Kommentarer
Postat av: agnes

<3 <3 <3 <3 <3 <3

2012-01-07 @ 01:39:04
URL: http://pepparmint.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0