nobelpriset hit och nobelpriset dit

Jag sitter och läser lite om oddsen för nobelpriset i litteratur. Och kollar dessutom in vad SVTs kulturredaktion gissar på. Och jag vill framför allt säga nej nej nej nej nej. Ännu en gång är det Bodil Malmsten man får förlita sig på. Det finns så många stora nej som har låga låga odds. Framför allt Haruki Murakami. Åh, jag vet hur älskad och omtyckt han är i de flesta kretsar, bland de flesta människor men nej. Nej. Om Haruki Murakami vinner nobelpriset, Murakami vars bok Norweigan Wood jag fick tvinga mig igenom bara för att ge honom en ärlig chans, behövs det väldigt mycket för att Svenska Akademien ska återfå min respekt. Det skulle göra väldigt ont i mitt nobelhjärta. Väldigt ont.

De författare jag skulle vilja ge nobelpriset är i de flesta fall inte längre i livet men jag vill nämna dem i alla fall. Marguerite Duras, Thomas Bernhard, Strindberg till exempel. Bland de som nämns i den tidigare nämnda oddslistan så mär det svårt att veta vem jag skulle vilja se som vinnare. Jag är faktiskt väldigt dåligt inläst på hela högen. Det lilla, det ytterst ytterst lilla, jag läst av Tomas Tranströmer är dock fantastiskt. Och snart står Peter Englund och avslöjar det. Så himla spännande.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Murakami är den enda av dem osm förtjänar priset.

2010-10-06 @ 20:23:50
Postat av: Denise

Murakami förtjänar definitivt inte nobelpriset i litteratur.

2010-10-06 @ 20:39:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0