att åka buss

Att åka buss är bland det absolut bästa jag vet. Bussresan hem kan lysa upp en huvudvärksdag med tandagnissel eller vara höjpunkten efter en matematikfylld dag. Åh, det är ju guld med buss. Det är fantastiskt med fina busschafförer med grov dialekt och underbart skratt eller som igenkännande hälsar och vet var du ska kliva av. Påstigandet i sig är stunden med mest gemenskap. Efter busskortsblippandet börjar stolarna skjutas bakåt och alla vänliga ord utbyts. Stammisarna hälsar glatt, skämtar lite eller bara ler stort. När bussen startar tar jag upp min bok och de andra stänger troligen ögonlocken, det brukar vara så. Det bästa är om man tar bussen som går efter fyra eller den efter fem. Då skymmer det runt en medan man lugnt beger sig in i bokens respektive sömnens värld. Och man blir ju så glad av alla fina människor och alla leenden. Man blir så glad av den fina hisskjutsande och mattelärarbeskyddande bussåkaren och alla busskurshejare. Alla hejanden på stan och vinkningar från valstugan. Alla "god morgon, god morgon!" alldeles för tidigt på morgonen och alla "haha, hej!" på eftermiddagarna. Mina bussturer (speciellt eftemiddagsturerna) väger upp varenda skoldag med all sin matematikångest och sömnbrist. Mina bussturer är värt allt det. Any time. Bussresor är så mycket kärlek. Åh! Det är värt varenda skoldag, trots att jag inte riktigt kan försonas med gymnasiet ännu.

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh så fint. <3

2010-10-13 @ 16:34:40
URL: http://dessutomgillarjagregn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0