"ingen inser att vi är så beroende av dem."

Jag känner att det blir många denise tycker till-inlägg nu för tiden. Men jag kan inte vara tyst längre. Jag måste få uttrycka mina åsikter.

Jag har just sett på Mauds debatt med Åkesson och jag tycker att hon är så himla bra. Det kan ju förvisso diskuteras om hon tar det för mycket personligt och känslosamt. Den kritiken har hon fått. Och jag vet inte riktigt var jag ska ställa mig i den frågan. För det hon säger är så sant. Och det hon uttrycker är precis det svenska folket känner. Hon glömmer inte människors lika värde, och om det glöms, vad finns då kvar? Hon jämför det med sig själv och sätter det i sitt egna perspektiv. Hur hon skulle sett på det om det var hon och hennes religion som utsattes för detta. Hon tar det till ett "mänskligt" stadium, ett personligt stadium. Jag tycker att hon gjorde det riktigt bra men jag måste säga att det måste vara svårt att ha en debatt med Åkesson. Han bara avbröt henne hela tiden, vägrade lyssna på det hon hade att säga, kom med påstående som var tagna från tomma intet och sa att hon "snackade goja". Jag blev mest irriterad av att lyssna på honom, för allt han sa var nonsens och falska anklagelser. Jag tycker att det enda SD har att komma med är undanflykter. Hela tiden. Det är det enda jag hör. Hela tiden.

Jag blir galen. Jag blir fullkomligt galen. För allt jag ser är en massa obegrundat hat. En massa skit om jag får uttrycka mig så. För det är verkligen inte okej att peka ut en viss folkgrupp, en viss minoritet och skylla allt på dem. För Åkesson verkar inte ha något som helst problem med att SVT visar nyheter på finska för den finska minoriteten. Men skulle det visas nyheter på vad vet jag, arabiska till exempel, då hade det nog varit andra bullar. Utan tydligen så är det okej med en del minoriteter men inte med andra. Eller jag kan inte riktigt förstå vad det är de försöker få fram, det är så oklart och ja. En sak är i alla fall säkert och det är att det är upprörande. Och jag säger som Maud Olofsson, det värsta är att de bestraffar en hel grupp människor. Och det är inte okej. Det är aldrig okej.

Och allt är så galet. Det har blivit fel någonstans. Alla vet ju att du är lika mycket värd, hur du än ser ut, var du än kommer ifrån. Det lär man sig redan första dagen på dagis, om inte ännu tidigare. Jag känner att det finns ett ansvar hos föräldrarna i Sverige också. Att verkligen ha noll tolerans mot rasism. För om det bemöts med noll tolerans i hemmen så kommer det bemötas med noll tolerans i samhället. Tanten i klippet nedan är så himla dead on. Hon har verkligen koll på läget. Med detta klipp så tackar jag för mig. För den här gången.


Kommentarer
Postat av: Amanda

Landskrona!

2009-10-28 @ 08:59:30
URL: http://747.blogg.se/
Postat av: Amanda

Landskrona!

2009-10-28 @ 08:59:57
URL: http://747.blogg.se/
Postat av: Amanda

NEEEJ. >:(

2009-10-28 @ 09:00:13
URL: http://747.blogg.se/
Postat av: Ellinor

NEEEJ. >:(

2009-10-28 @ 19:06:00
URL: http://sambassadeur.blogg.se/
Postat av: Vickan

Tusan vad bra tanten är! :D

2009-10-28 @ 21:59:27
URL: http://slytherinsailor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0