inkonsekvens är icket okej

Känns inte detta lite oväntat? Till och med humanister kritiserar Svenska Kyrkan för detta. Ja, jag tänker inte gå in så mycket på mina personliga åsikter om detta. Men när till och med humanister kritiserar beslutet och Svenska Kyrkans inkonsekvens så borde det börja ringa lite klockor. Jag känner att denna inkonsekvens stör mig en hel del. Svenska Kyrkan går emot bibeln. Ja, det gör den. Vare sig man nu tycker att det är rätt med samkönade äktenskap eller ej så gör Svenska Kyrkan det. Matt 19:4 är ju ett bra exempel med fortsättning på Matt 19:5 och 19:6. Det är inte kyrkans uppgift är följa dagens trender, dagens normer. Svenska Kyrkan ska följa bibeln, Guds ord. Detta är något du inte behöver vara troende för att hålla med om (, jag kan bara hänvisa till länken i början av inlägget). "Vi tror ock på den helige Ande, en helig, allmännelig kyrka.." som de säger varenda söndag. Ja, men för att kunna tro på en allmännelig kyrka så måste det finnas förtroende. Förtroende för att Guds ord ska följas och att det ska finnas konsekvens. Och det förtroendet anser jag bryts lite i och med detta. Svenska Kyrkan ska sprida evangelium, inte gå emot det som de säger sig stå för. Svenska Kyrkan moderniseras i allt för stor grad. Det baserar jag såklart inte endast på detta. De detaljerna är dock inte väsentliga just nu. Det är nog med lite besvikelse som jag möter detta beslut. För det är inte okej att den allmänna kyrkan börjar gå emot bibeln, det hela kyrkan, hela kristendomen handlar om. Varför lyder inte Svenska Kyrkan Jesu ord? som humanistbloggen uttrycker sig. Ja, varför? Det kan man ju verkligen fråga sig. Jag blir bara förtvivlad av att se var allt är på väg.


Kommentarer
Postat av: Poffe

Jag tycker egentligen också att det är fel, helt klart. Det är ju ganska mycket dubbelmoral.

Men jag är uppvuxen med mammas sida i sveska kyrkan och pappas i katolska och jag känner att det har vart skönt att kunna gå till svenska kyrkan (där jag även konfirmerade mig) och vara lite mer öppen, att inte följa allt till punkt och pricka.

Samtidigt som jag kände att det var skönt på ett annat sätt att komma till katolska där allt är som det var för ungefär 100 år sen :)

2009-10-27 @ 19:28:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0