wake up

En liten puss på nosen till den mystiska "Kritisk".

Jag har funderat lite på hur vi låter mot varandra och så. Det blir nog så efter en en timmes lång mentorstid som resulterade i att jag och en av praktikanterna lämnade klassrummet. Jag kan ju inte tala för henne men åtminstone så blev jag så fruktansvärt upprörd över hur saker ses av ungdomar idag (jag generaliserar inte, men bland en hel hög ungdomar i alla fall.). Det är okej att trakassera t.ex Carolina Gynning på hennes blogg. För hon har ju själv bestämt att starta en blogg. Och med det kommer konsekvenser, tydligen. Så enligt dagens ungdomar (se tidigare parentes) så får du skylla dig själv om du skaffar en blogg och sedan blir trakasserad där. Då är det ditt fel om folk trakasserar dig. Tydligen så är det inte den som trakasserars fel utan nej, det är den utsattes fel. Jag förstår inte tankegången, det funkar liksom bara inte. Det finns något som kallas mänskliga rättigheter. Klart du ska få starta en blogg, och du ska banne mig inte behöva ta skit för det. Någonstans har det blivit fel med samhället. Helt plötsligt så är det okej att trakassera folk, för att de ser ut på ett visst sätt eller liknande. Jag har hört folk påstå att det är okej att använda hemska ord mot folk med annan etnisk tillhörighet och tydligen så är det deras fel. För de har en annan hudfärg. Det är tydligen deras fel att de får ta emot en massa skällsord i korridorerna, i bussen. Jag blir mållös av sådana uttalanden. I can't wrap my head 'round it. Ett, hur kan det vara någons fel att man har en annan etnisk tillhörighet? Det är inte som att det är ett val eller så. Två, hur kan det vara någons fel alls? Det är väl inget fel med att ha en annan etnisk tillhörighet. Jag vet inte vad jag ska säga, jag börjar luta lite mot Golding's livssyn. Vad ger små femtonåriga pojkar rätten att påstå att de är mer värda än någon annan? Att de får bete sig hur de vill, för det är offrets fel? Det finns ingenting som rättfärdigar trakasserier, eller mobbning i någon form. Det är alltid fel, fel fel fel. Jag vill bara gråta. Jag vill verkligen gråta. Vad har hänt med empatin? Var har kärleken tagit vägen? Hur kan det vara så himla svårt att se det goda i människor? Var kommer allt hat ifrån? Hatet hör inte hemma här, det vet jag. Det är så mycket lättare för oss alla att älska istället. Det kan inte vara så himla svårt. Jag vet inte var Beatles slagord har tagit vägen, "all you need is love". Jag kan inte förstå varför människor väljer hatets väg, istället för kärlekens. Varför kan vi inte bara älska varandra? Det är så enkelt. Det är lätt. Titta på människorna runt omkring dig, alla har fina egenskapar, saker att älska. Hitta de sakerna och fokusera på dem. Ett leende i korridoren kan göra så himla mycket.
VAKNA UPP, SVERIGE.

bild:
11nightmares

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Så himla rätt.

2009-10-13 @ 15:49:10
URL: http://http://sambassadeur.blogg.se/
Postat av: Nils-Anders

Kritisk kritiserade mig. :(

2009-10-13 @ 15:55:27
Postat av: Johanna

Du är väldigt klok Denise :)

2009-10-13 @ 19:38:24
URL: http://johaannal.blogg.se/
Postat av: Poffe

Nu har jag äntligen börjat följa din blogg på allvar :)



Jag vet. Det är så himla hemskt. I dag såg vi en tjej i klassen som på datakunskapen surfade in på någon random bilddagbok som hon inte kände och kommenterade hennes fula löshår.

Hon är 92a. Så moget alltså.

2009-10-14 @ 17:45:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0